Mevlana Mesnevi yazı dizisi 81

 Musa (As) ve kavimin, kuşattıkları şehirden muratlarına eremeden geri dönmeleri için Bel'am-i Baur'un dua etmesi ve duasının kabul olması

Bel'am-ı Baur'a cihan halkı zamanın velisi gibi gönül bağlamıştı.

Devrin abidi olarak meşhur olup duası hastayı iyileştirdi.

Kibirden Musa ile savaştı. O kadar kötüleşti ki eski mertebesini kaybetti.

Şüphesiz binlerce iblis ve Bel'am vardır ki, açık veya gizli dinden çıkmışlardır.

Allah, insanlara daimi bir misal olması için bu ikisini meşhur etti.

Bu iki hırsızı, ebediyet darağacına çekti. Gerçi mahkum olan çok hırsız var.

Bu iki hırsız şöhretle bağlandı. Yoksa O'nun kahrıyla ölenlerin haddi hesabı yok.

Haddini bilirsen kıymetlenirsin. Hakk'ı düşün. Haddini aşma.

Kendinden daha üstün olanlara kin bağlama ki konağın yerin dibi olmasın.

 Ad ve Semud kavminin hikayesine bir hak da peygamberlerin yüceliğini bil. 

Bu yere batma, başlarına taş yağma ve korkunç bir sesle helak olma, hep ruhun yüceliği için oldu.

Bütün hayvanlar insan için feda olunur. İnsan da üstün bir akıl için feda edilir.

Akıl, akıllının akl-ı küllüdür. Cüz'i akıl da akıldır ama pek makbul değil.

Bütün vahşi hayvanlar, ehli hayvanlara nazaran aşağılıktır.

Vahşi hayvanların kanı insan için sebil gibidir. Zira onlar, yüce akıldan mahrum oldular.

İnsanlara vahşet gösterdikleri için, onların yüceliği de aşağı oldu.

Sen, eşek gibi ürküp kaçtıktan sonra senin için ne şekilde bir yücelik olur?

Hizmet eden (ehil) eşek kurtulur. Vahşileşirse öldürülmesi mübahtır.

Gerçi eşekte akıl ve izan yoksa da, bu özrü onu affedilmeye layık kılmadı.

İnsan iyilikten vahşileşirse, artık onun hiç özrüne bakılır mı?

Kafirlerin kanı vahşi hayvanlar gibi mubahtır. Onlar ok, kılı. ve mızraklara layıktır.

Onların karılarını ve çocuklarını esir ederler. Çünkü akılsız, hor ve hakir oldular.

Bir akıl velilerden kaçarsa o, hayvanlar mertebesine geçer.


Harut ve Marut'un masumluklarına güvenerek insanlar gibi olmak isteyip fitne ve fesada düşemeleri

Ey aziz! Mesela Harut'la Marut gururları yüzünden öldürücü bir okun yarasını aldılar.

Kudsiliklerine güvendiler. Manda arslanla inatlaşabilir mi?

Gerçi başkalarıyla vuruşmak için mandanın boynuzları varsa da arslan onları kırar, parçalar.

Manda kirpi gibi boynuzlarla dolu olsa bile arslan onu (cansız) taşlığa serer.

Şiddetli rüzgar ağaçları kırar. Lakin otları ezmek için el uzatmaz.

Kasırga zayıf otlara acır. Çünkü onlar kuvvetlerine güvenmiyorlar.

Ağacın dalları baltayı korkutmaz. Tereddütsüz hepsini parça parça keser.

Balta zayıf bir yaprağa uzanmaz. Dikenin (yaranın) olduğu yere neşter vurulur.

Odunun çokluğundan aleve ne gam? Kasap koyunun çokluğundan üşenmez.

Mananın önünde suret aciz kalır. Göğü baş aşağı tutan mananın hükmüdür.

Dolap gibi dönen gökten mukayese et. Ondaki dönüş akla benzer.

Siper gibi bu kalıbın aşikar dönüşü ondaki gizli olan ruhtandır.

Rüzgar o manadan koşmaktadır. Değirmenin çarkı bu yüzden suya mağlup oldu.

Nefesin alınıp verilmesi, girip çıkması mutlak surette can tarafının yardımıyladır.

Can o nefesi bazen cim, bazen ha ve dal (cahd- bilerek inkar) haline getirir. Gah onu barış, gah savaş sözü eyler.

Bazen sağ, bazen sol; bazen gül bahçesi, bazen de diken eyler.

Kulların Rabbi nefes gibi rüzgarı, Ad kavmi için ejderha yaptığı halde,

Yine o rüzgarı, müminlerin sulh içinde olmaları için koruyucu ve emniyet verici kıldı.

Din büyüğü, yani alemlerin Rabbi'nin sevgilisi, ''El-ma'na Hüvallah'' dedi.

Bütün yer ve gökler o denize nispetle çer çöp gibidir.

Çer çöpün suda oynaması, suyun dalgalanmasındandır.

Deniz, onların hareketsiz kalmalarını isterse hemen sahile atıverir.

Yine çöpler dalgalandığı yere çekildi mi, onda rüzgarın ve otun hali görülür.

Bu sözün sonu yok. Sen geriye dön de Harut ve Marut hikayesine başla.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Beyinden geçen düşünceler bize mi ait?

Kendini BİL!