Mesnevi yazı dizisi-4

Her şey sevgiliden ibaret, aşık bir perde, sevgili daima diri ve aşık ölü.

Her kim aşk ile yanıp tutuşmamışsa o, uçamayan kanatsız bir kuş gibidir.

Sevgilinin nuru erişmezse akla bir nefes yer kalır mı?

Aşk, bu sırrın yayılmasını ister. Temiz olan aynaya bak, nasıl gammazdır.

Senin gönül aynan sırrını faş etmiyor. Çünkü o, tozdan arınmış değil.

Gönül kirden, süsten temizlenirse, Hak güneşinin nuru orada parıldar.

Ne olur bizi dinleyen dostlar olsa. Zira bu destan bizim halimizin hikayesidir.

Yorumlar

  1. 30. Hep ma'şukdur ve aşık bir perdedir; diri olan ma'şuktur ve aşık bir
    oludur.
    "Ma'şuk"dan kasıt, Hakk’ın Zat’ıdır; ve "aşık"dan kasıt, 10 numaralı
    beyitte izah edildiği uzere butun mevcutlar ve bu mevcutların en ustunu
    olan insandır. Cunku butun eşya Hakk’ın zatının sıfatları ve isimlerinin
    gorunme yerleri olup, onlarda acığa cıkan ancak Hakk’ın Zat’ıdır.
    Bu mubarek beyitte Hakk’ın Zat’ının ozel tecellisinden, genel tecellisine
    geciş buyrulur. Yani Hz. Şems'in cismi sureti, ilahi sıfatların ve isimlerin
    gorunme yeri idi; ve Cenab-ı Şems dahi, benim gibi Hakk’ın Zat’ının aşığı
    idi; ve Hakk’ın Zat’ının bizlerdeki tecellileri ise, O'nun ozel tecellisi
    olmakla beraber, bizim huviyyetimiz ma'şukun "ayn"ı idi; ve bizim
    suretimiz, o ma'şuk’un ayn’ı olan huviyyetimizin perdesi idi. Eğer Cenab-ı
    Şems'in cismi sureti kayboldu ise, bu eşya suretlerinin hepsi, ma'şuk’ın
    aynıdır ve Hakk’ın Zat’ının aşığı olan bu eşya suretleri O'nun Zat'ının
    perdesidir. Cunku bu eşya suretlerindeki faaliyyet ve hareketler, hep
    Hakk’ın Zat’ının Hayat sıfatının eseridir. Bundan dolayı hakikatte diri olan
    ancak ma'şukdur; ve aşık olan eşya suretleri ise, bir oludur ve madendir.
    Mesnevi-i Şerif – 1.Cilt 1.Kitap Mevlana Celaleddin Rumi

    YanıtlaSil
  2. 31. Ne zamanki onun aşka meyli olmaya, o kanatsız bir kuş gibi kaldı; vay
    ona!
    Beytin orjinalinde birinci mısra'daki "pervay" meyil ve iltifat demektir.
    İkinci mısra'daki "pervay" kanat ma’nasına olan "per" ile teessuf edatı ve
    uzuntu ifadesi olan "vay"dan oluşmuştur. Yani bir kimse kendisinde
    hilkatinde mevcut olan aşk duygusunu sufli eşya tarafına yoneltip Hakk’ın
    Zat’ının aşkına meyil ve iltifat etmezse, kanatsız bir kuş, yukarıya ucama-
    dığı gibi, boyle bir kimse de, aşkını yonelttiği suflilik aleminde kalıp, Hak
    tarafına ve ulvi aleme ucamaz. Vay boyle bir kimsenin haline!. Hz. Pir’den
    beyit:
    "Aşıkların, can fedasıyla olan aşıklığı, guzel bir hevestir. Ey oğul! aşk
    kanattır; gerisi heva yelidir."

    YanıtlaSil
  3. 32. Eğer onde ve arkada, yarimin nuru olmasa, ben one ve arkaya nasıl
    akıl tutarım?
    "On"den kasıt, kesafet alemi olan dunya ve "arka"dan kasıt, ma’na ve
    batın alemidir. Ya’ni, benim ma'şukum olan Hakk’ın Zat’ının, gerek bu
    aleme ve gerek ma’na alemine uygun olan birtakım ilahi tecellileri bana
    olmasa, ben bu iki tarafa nasıl aklımı kullanabilirim? Cunku ben kamil bir
    şekilde ilahi aşkta gark olsam ve ma’na alemine dalsam, bu alem bana
    yabancı kalır ve halkı irşad ile meşgul olamaz idim. Ve kamil bir şekilde
    fani alemde gark olsam, ma’na aleminden marifetlerin cevherlerini
    cıkaramaz idim. Bundan dolayı ma'şukumun tecellilerinin nuru, benim
    aklımı bu iki tarafa da yoneltir.
    Bu mubarek beytin ozet olarak şerhinde ustadım Mesnevihan Selanikli
    Mehmed Es'ad Dede Efendi (k.s.) şoyle buyururlar: "Eğer coklukta birlik ve
    halk edilmişlerde Hak muşahadem olmayacak olsaydı, fenadan bakaya,
    mahvdan uyanıklığa, sarhoşluktan ayıklığa gelmezdim."

    YanıtlaSil
  4. 33. Aşk bu sozun dışarıya cıkmasını ister; ayna gammaz olmasın! Bu
    olacak şey mi?
    "Aşk"tan kasıt, ma'şuktur ve Hakk’ın Zat’ıdır. "Gammaz" iyi ve kotu
    şeyleri ifşa eden.
    Ya’ni, benim aklımın boyle hem ma’na aleminde ve hem de fani alemde
    kullanılabilmesinin sırrı budur ki, aşk ya’ni hakiki ma’şuk, bu Mesnevi-i
    Şerif’teki marifetlerin ve hakikatlerin, bu fani alemde kelimeler ile zahir
    olmasını ve dışarıya cıkmasını ister; ve benim canım ma'şukumun aynası-
    dır; ona ma'şukum tecelli edicidir. Oysa aynanın kendisine yansıyan şeyleri
    gostermemesi ve ifşa etmemesi mumkun olur mu?
    Mesnevi-i Şerif – 1.Cilt 1.Kitap Mevlana Celaleddin Rumi


    YanıtlaSil
  5. 34. Senin canının aynası ondan dolayı gammaz değildir; cunku onun
    yuzunden pas ayrılmış değildir.
    Beytin orjinalinde olan "Jengar" pas, "mumtaz" ayrılmış, demektir. Yani "Ey
    kimse, eğer sen, ben de insanım, bende de insani ruh vardır, hakiki
    ma'şuk’un o tecellileri nicin benim canımın aynasına aks etmiyor? der isen,
    cevaben derim ki: Senin canının aynasının yuzunden nefsani ve cismani
    sıfatların pası ve kirleri ayrılmış değildir; senin aynan cok temizlenmek ve
    silinmek ister.
    Padişahın cariyeciğe aşık olması ve padişahın
    onu satın alması ve cariyeciğin hasta olması ve
    onun tedavisine padişahın tedbiri hikayesidir.

    YanıtlaSil
  6. 35. Ey dostlar, bu hikayeyi dinleyiniz; hakikatte o, muhakkak bizim nakit
    halimizdir.
    "Nakit" sozlukte, sağlam parayı sahteden secmek ve saymak demektir.
    Ve mevcud ve hazır olan şey ma’nasına da gelir. Burada kastedilen ikinci
    ma’nadır. Yani, ey dostlar ve ey salikler yani Hakk yolunun yolcuları! Bu
    hikayeyi dinleyiniz; cunku bu hikaye altında gizli olan ma’nalar, bizim
    şimdi gecirmekte olduğumuz bu dunya hayatı icinde mevcud olan
    halimizdir.
    Bilinsin ki, muhterem şerh edicilerin bircoğu bu hikayede "padişah"dan
    kasıt ruh ve "cariye"den kasıt, ruhun tasarrufu altında olan cuz'i akıldır; ve
    ruh cuz'i akıla aşıktır. Ve "kuyumcu"dan kasıt nefisdir. "Doktorlar"dan
    kasıt, arabozucu ve yalancı murşidlerdir. Ve "ilahi tabib”ten kasıt, insan-ı
    kamildir, demişlerdir. Ba'zıları da diğer te'villerde bulunmuşlardır.
    Yukarıdaki beyitlere bağlanması karinesiyle anlaşılan budur ki, bu
    hikayede ruh aynasının nefsani sıfatlar pasından temizlenmesi icin, salikin
    ne yolda hareket etmesi lazım geleceğinin beyanıdır. Bundan dolayı gelecek
    beyitlerde yukarıdaki bu tavsiyelerin okuyucular tarafından munasebet
    gozetilmek suretiyle tatbik olunması icab eder.
    Mesnevi-i Şerif – 1.Cilt 1.Kitap Mevlana Celaleddin Rumi

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Beyinden geçen düşünceler bize mi ait?

Kendini BİL!